fredag 30 januari 2009

The Exhibition - Denim Demon

Om min vistelse i Stockholm under modeveckan i januari 2009.

Klockan sex skulle planet från Kiruna gå, klockan ett packade jag det sista för att sen sova ett par få timmar innan Danne kom och skjutsade ut mig till flyget. Jag somnade såklart direkt jag satte mig och sov hela vägen till huvudstaden. Hann med sightseeing med plan runt hela Arlanda tror jag också. Väl framme letade jag reda på Sandra som skulle få äran att vara med mig. Haha. Sedan kom Oskar och hämtade upp oss i Denim Demon bilen. Vi åkte taxi style. "Jag vet inte om Cosmopolitan, Elle och King gör om de också kommer eller inte". Jag var inte nervös, faktiskt. Det kändes bara bra, och kul så klart.

Vi åkte till Riche där vi tittade lite på hur de förberedde inför kvällen och sen gick vi på stan. Tittade på skor, så klart. Sedan gick vi tillbaka utan att ha gått vilse för att sedan få skjuts till vårat hotell; Clarion hotel, det näst finaste i stan enligt många. Våning sex kändes inte så illa, bra utsikt och fint rum. Det var inte många minuter vi hann vila innan vi åkte med två av de andra testpersonerna JanÅke och Piere till Riche för att träffa press och sen vernissage på kvällen. Hade självklart på mig både jeans och t-shirt av märket Denim Demon. På lördag kommer jag vara med i DN på deras webtv, kolla in! Här är vad som är ute redan:
Kvällen blev fylld av mycket folk, fotografering, armbrytning, och gratis plockmat och gratis öl. Sandra: Det är en tjej här som är jättelik Ebba Von Sydow! Jag: Jaha, treligt.
Efter ett tag kom denna tjej fram till mig, tog i hand och presenterade sig. Ebba. Okej tänkte jag, då var det visst hon. Hon kunde visst inte relatera till att man gärna vill tvätta sina kläder om de är alldeles blodiga. Konstigt... Anders Timell var även han där men honom pratade jag inte med. Pappa tyckte jag skulle hälsat till Martin att numera kan han inte lyfta honom. Det skulle inte jag ha vågat.

Middagen blev sen men den var otroligt god! Jag åt Wallenbergare med potatispuré och rårörda lingon med hjortron. Mmmmm, jag skulle ha kunnat äta en till. Efter middagen gick vi tillbaka in och fortsatte mingla. Folk kom fram och kände igen mig, det kändes annorlunda. Lika om det att jag får ett par jeans uppkallade efter mig. Min bild sitter på väggen på Riche nu ett tag, över helgen i alla fall. Man ser mig utifrån gatan. Det körde förbi en stor vit limousin med texten Linda Rosing på. Onödigt tyckte jag, läste sedan om det i Aftonbladet. På stureplan händer visst grejer.


Taxin hem delade vi med JanÅke och Piere som även de haft en jättebra kväll. Jag och Sandra bokstavligen störtade i säng, somnade rätt snabbt efter att ha varit uppe i drygt ett dygn med lite sömn innan. Sängen var mys, ville inte lämna den. Frukosten var fantastisk, bästa hotellfrukosten jag ätit. Jag åt två tallrikar bacon och äggröra, en tallrik med olika sorter melon och en skiva ananas plus en macka med det mesta på. Fem glas juice på det med, sen var jag någorlunda nöjd ett par timmar till. Efter vi checkat ut gick vi på stan.

Vi mötte Olle "Fråga Olle" Waller och sen tittade vi på dildos på apoteket. Alltså, vi är inte såna, jag lovar, det finns en förklaring. Det var så att det var iskallt ute, vi gick in och värmde oss på Apoteket Lejonet där vi till vår förvåning hittade det ovannämnda. För att få innehållet till förpackningen skulle man fråga i kassan. Lite... kul.

Jag blev kär i många butiker vi gick in i, helst där jag köpte min nya jacka. Kläder från märkena Burton, Fox, Nikita, Quicksilver osv och så klart Roxy fanns att köpa där. Kärlek. Min jacka är jag väldigt nöjd med, det var det enda jag egentligen ville ha nytt så det var perfekt att hitta den. Märket Sessions.

På Max medan vi åt löste vi tillsammans några av världens problem. Förhoppningsvis blir det kanske inte så som vi sa, det finns nog bättre lösningar. Men ändå, jag gillar det. Efter det åkte vi tillbaka till Gamla Stan där vi hängde i visningsrummet där Oskar jobbade. Jag vill gärna ha hela höstkollektionen, tycker även att det verkar vara ett roligt jobb att ha. Vi åkte ut till Arlanda med flygbuss och vi behövde inte stressa. Sandra kom med på sitt flyg och lämnade kvar mig där helt ensam. Nästan att jag satt och pratade för mig själv. Jag ringde Malin en sväng för att undvika prata-för-sig-själv-risken. Jag får visst inte lämna Kiruna för jag är borta en natt och det blir kaos. Lomboloskolan brinner ner till grunden, en kille som är ett år äldre än mig blir knivhuggen av en jämngammal och det sker en bilkrock. Hur lyckas allt hända samma kväll där det annars inte händer så mycket?

Just när mitt plan skulle lyfta så meddelar piloten att det är något fel så vi återvänder till gaten men som tur är finns det extraplan så vi blir endast försenade. Kia är otroligt snäll och hämtar mig så jag slipper gå från flygplatsen. Anländer till hem kära hem på Skyttegatan klockan tolv. Så var min resa slut, det känns som om jag varit borta mycket längre än en natt. Upplevelse för livet. Tack alla som fixat och ordnat allt! Särskilt tack till Anton och Oskar.


1 kommentar:

Denim Demon sa...

Kul att du kom Jonna! Skönt att du kom hem ordentligt också. Det här gör vi om, stort tack för hjälpen med jeansen!

//Denim Demon